חדשות

קנאביס רפואי מפחית משמעותית כאב כרוני על רקע פיברומיאלגיה

עד כה אמצעים תרופתיים הראו יעילות חלקית בלבד לשיפור בתסמיני המחלה | מנהל המרכז למחקרים קליניים ב"סורוקה" ומעורכי המחקר: "קנאביס רפואי הוא כלי טיפול יעיל ובטוח לפיברומיאלגיה"

ממחקר חדש שביצעו חוקרים מהמרכז למחקרים קליניים בסורוקה והמרכז לחקר הקנאביס עולה כי קנאביס מאפשר טיפול יעיל ובטוח לאוכלוסיית החולים בפיברומיאלגיה.

פיברומיאלגיה היא הפרעת כאב שכיחה ביותר, עם אפשרויות טיפול מוגבלות. עד כה אמצעים תרופתיים הראו יעילות חלקית בלבד לשיפור בתסמיני המחלה.

המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי Journal of Clinical Medicine, בוצע בהנחיית פרופ' ויקטור נובק, מנהל המרכז למחקרים קליניים בסורוקה, בשיתוף ליהי בר-לב שליידר, דוקטורנטית במרכז לחקר הקנביס, ד"ר יפתח שגיא ופרופ' מחמוד אבו שקרה, מנהל מחלקה פנימית בסורוקה, מומחה בראומטולוגיה ומהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון.

פרופ' ויקטור נובק, מנהל המרכז למחקרים קליניים ב"סורוקה". "טיפול ממושך יעיל במחיר יחסית נמוך של תופעות לוואי". צילום: רחל דוד

"במסגרת המחקר", הסביר ד"ר שגיא, "נותחו נתונים אודות 367 מטופלים בקנאביס רפואי שטופלו בהתוויה של פיברומיאלגיה בשנים 2017-2015 ברחבי ישראל במסגרת 'תיקון עולם', עם מעקב של חצי שנה תחת טיפול. מדובר במחקר עם קבוצת חולי פיברומיאלגיה שטופלו בקנאביס רפואי הגדולה ביותר שפורסם עד כה בעולם".

במחקר נמצא כי לאחר חצי שנת טיפול בקנאביס, 81.8% דיווחו על שיפור משמעותי בשליטה על תסמיני מחלתם, כאשר הכאב הממוצע פחת מרמה של 9.0 לרמה של 5.0 (בסולם של 11.0 נקודות). תסמינים המאפיינים פיברומיאלגיה, כגון הפרעות שינה, דכאון וחולשה הראו שיפור משמעותי לאחר חצי שנת טיפול.

בנוסף, הושג שיפור באיכות החיים של המטופלים ובתפקודם היומיומי. ולבסוף, שיעור תופעות הלוואי היה יחסית נמוך: 7.9% דיווחו על סחרחורת, 6.7% דיווחו על יובש בפה ו-5.4% דיווחו על בחילה או הקאה.

פרופ' נובק סיכם: "פיברומיאלגיה היא הפרעת כאב עם השלכות קשות ביותר על מספר גבוה של מטופלים. אפשרויות הטיפול הן מגוונות, אולם מטופלים רבים ממשיכים לסבול מכאב כרוני, מדיכאון ומהפרעות סומטיות תחת טיפול מיטבי. קנאביס רפואי הוא אמצעי טיפול נוסף שעשוי להיטיב עם חולים אלה בצורה יעילה ועם מחיר יחסית נמוך של תופעות לוואי בטיפול ממושך. כולי תקווה כי מחקרים נוספים יאששו את הממצאים שלנו בעתיד".

נושאים קשורים:  חדשות,  פיברומיאלגיה,  פרופ' ויקטור נובק,  ד"ר יפתח שגיא,  פרופ' מחמוד אבו-שקרה,  בית החולים סורוקה,  כאב,  קנאביס רפואי
תגובות
אנונימי/ת
20.06.2019, 05:02

נשמע טוב מדי...ומהי קבוצת הביקורת? ומה בהשוואה למשככי כאב וטיפולים אחרים?

אנונימי/ת
21.06.2019, 11:40

האם יש נסיון או אולי לפחות מחשבה על שימוש דומה בפולימיאלגיה -PMR?