מחקרים

הקשר בין פסוריאזיס וסרקואידוזיס

יש קשר מובהק בין פסוריאזיס וסרקואידוזיס באוכלוסיית ארה״ב

פסוריאזיס וסרקואידוזיס הן שתי מחלות דלקתיות סיסטמיות המערבות גם את העור ויכולות לחלוק מאפיינים דומים מבחינה אימונופתוגנזה המערבת תגובה חיסונית המקוטבת לתאי Th1 ו-Th17. למרות שישנם תיאורים של קיום של שתי המחלות בו זמנית במטופלים מסוימים, הקשר הפוטנציאלי בין פסוריאזיס וסרקואידוזיס ברמת האוכלוסייה בארה״ב עדיין לא הוערך, לכן מטרת המחקר שממצאיו תוארו בכתב העת Archives of Dermatological Research הייתה להעריך את הקשר בין שתי המחלות ברמת האוכלוסייה בארה״ב.

על מנת להעריך את הקשר, ביצעו החוקרים מחקר חתך מזווג על בסיס מאגר המידע All of Us Research Program.

במסגרת ניתוח הנתונים הרב-משתני שכלל 4,932 מטופלים עם פסוריאזיס ו-19,728 מטופלים ללא פסוריאזיס ששימשו כקבוצת ביקורת, מצאו החוקרים כי קיים קשר מובהק בין סרקואידוזיס ופסוריאזיס (יחס סיכויים – 2.37, רב״ס 95% - 1.73-3.23; p<0.001). החוזק היחסי של הקשר בין פסוריאזיס וסרקואידוזיס יכול להיות מוסבר, לפחות באופן חלקי, על ידי חפיפה באימונופתוגנזה והנטייה הגנטית למחלות אלה.

מכלול הממצאים במחקר זה מדגיש את הצורך לבדיקות סקר בקרב מטופלים עם פסוריאזיס בחיפוש אחר התפתחות של תסמינים קרדיופולמונריים חדשים. כמו כן, דרוש מחקר נוסף שיתעמק במנגנון של הקשר בין שתי מחלות אלה ובהשלכות שנובעות מכך.

מקור:

Murphy, M.J., Leasure, A.C., Damsky, W. et al. Association of sarcoidosis with psoriasis: a cross-sectional study in the All of Us research program. Arch Dermatol Res (2022). https://doi.org/10.1007/s00403-022-02488-z

נושאים קשורים:  מחקרים,  פסוריאזיס,  סרקואידוזיס,  פתוגנזה
תגובות