מחקרים

תסמונת מטבולית בחולי דלקת מפרקים שגרונית

חולי דלקת מפרקים שגרונית אשר אובחנו עם התסמונת המטבולית הראו פעילות מחלה מוגברת, וזאת על סמך מספר מדדים קליניים ומעבדתיים

27.12.2023, 16:00

דלקת מפרקים שגרונית (RA) היא מחלה אוטואימונית כרונית הנקשרת עם שכיחות מוגברת של תסמונת מטבולית (MetS). במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Nutrients' מטרת החוקרים הייתה לקבוע האם קיים קשר בין MetS לבין פרמטרים של פעילות ה-RA, כמו גם בין פרמטרים מטבוליים לבין מדדי פעילות ה-RA.

לצורך כך, החוקרים אספו 65 חולים המאובחנים עם RA, וערכו אנליזה השוואתית בין חולי RA עם MetSי(RAי(MetS(+)) וללא MetSי(RA (MetS (−)). אבחנת ה-MetS נערכה על סמך קריטריוני ה-2009 IDF/AHA/NHLBI, ופעילות ה-RA הוערכה באמצעות פרמטרים קליניים, מעבדתיים, וסונוגרפיים (US).

מתוצאות החוקרים עולה כי בהשוואה לחולי RA MetS (−)חולי RA MetS (+) התאפיינו עם פעילות מחלה גבוהה יותר לפי ה-Disease Activity Score (DAS28), Simplified Disease Activity Index (SDAI), ו-Clinical Disease Activity Indexי(CDAI).

כמו כן, נמצא כי חולי ה-RA MetS (+) הראו ספירה גבוהה יותר באופן מובהק של מפרקים נפוחים ורגישים, וכן עם עלייה בקצב השקיעה, ב- C-reactive protein ובפרמטרים הסונוגרפיים (grey-scaleי(GSUS), power Dopplerי(PDUS)). זאת ועוד, החוקרים מצאו מתאמים מובהקים בין הפרמטרים המטבוליים (היקף המותניים, ריכוזי כולסטרול וגלוקוז) לבין מדדי פעילות ה-RA.

לסיכום, ממצאי החוקרים מדגימים כי בקרב חולי RA, המצאות של MetS נקשרה עם פעילות מחלה גבוהה יותר, וזאת בהתבסס על מספר פרמטרים קליניים, מעבדתיים וסונוגרפיים.

מקור:

Grzechnik K, Targońska-Stępniak B. Metabolic Syndrome and Rheumatoid Arthritis Activity: An Analysis of Clinical, Laboratory, and Ultrasound Parameters. Nutrients. 2023; 15(22):4756. https://doi.org/10.3390/nu15224756

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מפרקים שגרונית,  תסמונת מטבולית,  מדדי דלקת,  CRP
תגובות